Daar is tie weer ! - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu Daar is tie weer ! - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu

Daar is tie weer !

Door: Johan in Soedan

Blijf op de hoogte en volg

28 Augustus 2006 | Soedan, Juba

Even een korte samenvatting van de afgelopen 3 weken: HET WAS SUPER !!
We hebben zo’n beetje alle wilde dieren uit Kenya op foto vastgelegd (ruim 2600 foto’s) en hebben de tijd van ons leven gehad. Vooral de laatste week aan het strand in Mombasa was zeer relaxed. Iedere dag een beetje beachvolleyballen, zwemmen en zelfs duiken in de Indische oceaan. Het enige minpuntje is de weigering van de onderwatercamera tijdens onze duik tussen de haaien. De druk op 20 meter diepte was waarschijnlijk iets teveel van het goede voor deze camera. Ach, en je kunt ook niet alles hebben. In ieder geval kijk ik terug op een supertijd met Ankelien, Jolanda en Dennis. Om nooit meer te vergeten.
Indien er lezers zijn die ook een onvergetelijke vakantie willen genieten, neem dan gerust contact op met onze reisleider Steve in Kenya, die alles tot in de kleinste details voor ons heeft geregeld. Zijn homepage is www.stertours.com . Echt maatwerk, dus een absolute aanrader !!

Afgelopen zaterdag was het weer zover. Om 04.00 uur ging de wekker, waarna de reis naar Juba begon. Uiteindelijk zijn we hier weer om 15.00 uur aangekomen en is het UNMO-leventje weer gestart. Zondag eerst op ziekenbezoek gegaan bij onze collega Mara, met een grote stapel kaarten op zak. Voor de nieuwsgierigen onder jullie, jullie hebben 21 pakjes en enveloppen opgestuurd. Toen ik hem de stapel overhandigde wist hij even niet wat hij er mee aan moest. Het schijnt zo te zijn, dat ze in zijn land geen “beterschapkaartjes” kennen.
Toen ik hem had uitgelegd dat dit in ons land heel gewoon is, durfde hij uiteindelijk een enveloppe open te maken. De rest van de enveloppen liet hij dicht. Voor hem was de zending kaartjes een geschenk, want hij vertelde mij dat hij erg tegen de komende periode opziet. Hij was nl net uit het hospitaal ontslagen en moest nu 2 maanden op zijn kamertje in Juba gaan revalideren (been en arm). Hij vertelde dat hij voor de komende periode iedere dag 1 enveloppe open ging maken (na zijn verplichte oefeningen), om zo de tijd door te komen. Dan heeft hij ook iedere dag een excuus om op het hoofdkwartier de vertaling van de kaart op te halen. In ieder geval moest ik ook iedereen via de site bedanken voor het meeleven. Hij zal voor jullie bidden.
Na het bezoekje ben ik met Jeroen (die inmiddels ook terug was van verlof) naar het hoofdkwartier gereden om daar de foto’s te bekijken en de ervaringen uit te wisselen. Om 17.00 uur werden we verwacht bij Nienke en Arjen op het Joint Donor Office om daar een drankje te komen drinken. In één van de volgende stukjes zal ik proberen uit te leggen wat het Joint Donor Office nu precies in Juba doet. Na het gezellig samenzijn weer naar het Juba-Holland-Huis om ons gereed te maken voor een maaltijd in een nieuw geopend Ethiopisch restaurant. Terwijl we hier nu zitten, zijn er tientallen restaurants en winkeltjes geopend, toch een teken dat de stad Juba groeit. Jammer dat niemand ons had verteld dat Ethiopiërs geen bestek kennen. Die avond heb ik dus heerlijk zitten eten met de blote handen. Getver !!

Vandaag (maandag) een administratieve dag om weer even te wennen aan de praktijk van alledag. Rapporten doorlezen, mail doornemen en natuurlijk een stukje voor de site maken.
Het gerucht gaat dat ik straks te horen krijg dat ik de nieuwe logistic&transport-officer van de teamsite gaat worden, omdat de oude inmiddels is overgeplaatst. In ieder geval heeft nog niemand het lef gehad om het mij mede te delen, want waarschijnlijk zijn ze toch wel bang dat ik direct begin te meppen ( terecht ;-) ) We horen het wel.

Hoe de rest van de week eruit gaat zien weten we nog niet. Wel is bekend dat ik morgenochtend weer op het vliegveld verwacht wordt en dat er deze week weer een 10 daagse patrouille op uitgestuurd gaat worden. Inmiddels zijn hier voldoende vrijwilligers voor, dus kan ik mijn acclimatiseringperiode in deze broeikas een beetje verlengen.

Door de vakantie loop ik een aantal verjaardagen achter, maar hierbij alsnog en zeker niet minder gemeend:
Dennis en Anouk uit Damwoude alsnog allebei van harte gefeliciteerd (net als jullie pap en mam met hun trouwdag).
Meiden van Jong oranje, sterkte op de EK in Metz.
Gregory, succes met de voorbereidingen in Japan.
Bart, André en de andere Sportcommissies, allemaal sterkte met de komende kampioenschappen.

Als aankleding heb ik er ook nog maar een paar foto’s van de vakantie opgezet (om nog ff in de sfeer te blijven).

Kwaheri (tot laterzz)

  • 28 Augustus 2006 - 14:31

    Renée En Lex:

    Johan,
    Het zal niet makkelijk zijn
    na zo'n fijne vakantie weer te beginnen.
    Sterkte in de "broeikas".
    Groetjes


  • 28 Augustus 2006 - 14:40

    DENNIS:

    HET WAS SUPER!!!!!!!
    Mee eens! oftewel...... mijn idee!

  • 28 Augustus 2006 - 16:54

    Lydia:

    He zwager nou dat ziet er effe tof uit zeg en je bent poepiebruin man niet normaal. Ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's wat ik tot nu toe gezien heb ziet er mooi uit hoor. Nou op naar de volgende twee wk en dan aftellen om weer naar hier te komen, nou voor het weer hoef je niet naar hier te komen hoor!!!!
    Groetjes van ons allemaal

  • 28 Augustus 2006 - 18:21

    André:

    Hoi Johan,

    Leuk om weer te kunnen lezen op je site, ben benieuwd wat die nieuwe job in gaat houden. In ieder geval zo even fot's kijken en wat sfeer proeven, zal wel weer ff wennen zijn voor you and the family! Tot the next message.
    Dré

  • 28 Augustus 2006 - 18:46

    Meine:

    He Jo, we zien dat je heeeeerlijk heb kunnen genieten samen met Ankelien en wat een mooie foto's. We zijn benieuwd naar de rest van de foto's. En nu weer met beide benen op de grond en weer aan de slag en dat zal wel niet meevallen!
    Groetjes "de scheids"

  • 29 Augustus 2006 - 07:43

    Riek En Egbert Ten Bruggencate:

    Hallo Johan,
    We hebben begrepen, dat je het voorlopig weer alleen in den vreemde moet doen. Fijn dat jullie samen zo'n fantastische tijd hebben gehad. Heel veel sterkte tot de volgende weken samen.
    De overburen.

  • 31 Augustus 2006 - 09:27

    Karin Mol:

    Goed te lezen dat jullie vakantie ook super was!
    Hoe staat het met het acclimatiseren? Groetjes aan allemaal! Veel plezier en succes nog met 'de laatste loodjes'...

  • 31 Augustus 2006 - 11:07

    Berry:

    stel eens voor dat je alle 2.400 fotos heb bekeken. Lijkt met alsof je er zelf bent geweest!

    Erg mooie fotos en zoals ik mams hoor hele fijne vakantie gehad.

  • 31 Augustus 2006 - 20:42

    Mirjam (lubje):


    Ha Johan,
    Eindelijk een berichtje van mij. Duurde ff maar volgens mij had ik wat moeite om het woord Soedan goed te schrijven... Lang leven goolge! Net even een paar foto's bekeken. Om een beetje een indruk te krijgen waar je nou eigenlijk mee bezig bent... Best leuk zo zwemmen tussen de haaien (uhm). Ik ga proberen om nog vaker naar je site te surfen, lekker veilig zonder haaien... maar de komende tijd krijgen we het best druk. We hebben een huis(je) gekocht. Ik hou je in de gaten en doe rustig aan!!!

    Groeten van Mirjam en Frank

  • 23 November 2006 - 17:33

    Jolanda:

    He Jo
    Leuk dat je ook nog aan ons denkt in dat verre land.
    Beetje late reactie maar onze computer heeft er dus heel lang uitgelegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mijn dagboek als Military Observer tijdens de "United Nations Mission In Sudan (UNMIS)".

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 487342

Voorgaande reizen:

22 April 2006 - 22 Oktober 2006

UN Mission In Sudan

Landen bezocht: