Waar blijft de regen ?? - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu Waar blijft de regen ?? - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu

Waar blijft de regen ??

Door: Johan in Soedan

05 September 2006 | Soedan, Juba

Even klagen :?
Het is hier de laatste dagen echt veel te warm. De hele dag staat de zon zijn uiterste best te doen om de airco-systemen op tilt te krijgen, hetgeen trouwens ook gelukt is. De gemiddelde temperatuur ligt hier rond de 37 graden en als je jezelf beweegt begin je te zweten (ademhalen is ook bewegen). Helaas zijn we de laatste tijd ook verstoken van stromend water. Wat zal ik blij zijn als ik weer thuis ben in dat landje, waar het altijd regent en je 's nachts lekker onder een deken kan slapen :D

De laatste dagen lekker druk bezig met het materiaal op de teamsite. Eerst heb ik in de diverse computers gezocht naar enige documentatie en informatie, maar helaas . . echt veel schiet ik daar niet mee op. De collega, waar ik het nu even voor waarneem, heeft niet echt veel in de computer gezet. Wel heb ik een grote klapper gevonden met allerlei geschreven papiertjes, die hij als “handleiding voor het materiaal” beschouwt.
Het interessante is dat ik ook geprobeerd heb om "op hoger niveau” erachter te komen welke materialen wij nu precies moeten hebben en het enige antwoord wat ik krijg is: “Als je het weet, wil je het dan ook aan ons vertellen ?”. Ach, dan weet ik in ieder geval waarom ik het doe ;-)

Gisteren bij de ochtendbriefing is er een waarschuwing gegeven vanwege verhoogd gevaar voor slangen op het vliegveld. Er zijn meldingen binnengekomen dat er de laatste tijd cobra’s worden waargenomen. Dus vanaf nu iedere “airport-patrouille” camera meenemen :p

De bankproblemen in Juba zijn helaas nog steeds niet opgelost. Helaas is het voor een groot deel van de UN militairen niet mogelijk om geld op te nemen bij de enige bank hier in Juba. Dit komt omdat wij in Khartoum, voor onze salariëring, een rekening hebben geopend bij de Bank of Khartoum, die geen vestiging heeft in Juba. Hier hebben ze alleen de Ivory-bank, en die zijn nu niet meer in staat om de cheques van deze collega-bank te verzilveren. Er zijn domweg gewoon geen voldoende dollars voor handen. Wel lastig voor ons, maar nu gebeurt het gewoon dat iemand 3 dagen, met het vliegtuig, naar Khartoum gaat, om daar even wat geld bij de bank te gaan innen. Nou ja . . even, ik heb gisteren gehoord dat er collega’s 7½ uur in de rij hebben gestaan om wat geld op te nemen. Dat belooft nog wat voor later :o

Gisteren stond ik gepland op een patrouille naar Mangalla, maar helaas mocht ik mijn opwachting gaan maken bij de gouverneur van Central Equatorial. Deze “oud generaal” was vroeger commandant van een militie (zelfstandige groep militairen), die nu nog steeds door Zuid Soedan zwerven en zich eigenlijk nog niet hebben aangesloten bij het noordelijke (SAF) of het zuidelijke (SPLA) leger. Deze gouverneur moet nu een beetje onder druk gezet worden om zijn “oud-manschappen” te dwingen om een keuze te maken bij welk leger ze nu willen gaan horen. Het zijn nu nog een stel vrijbuiters (ongeveer 600 man), die het recht in eigen handen nemen en eigenlijk voor een boel onrust zorgen in de regio, omdat ze gewoon doen wat ze zelf willen. Nu was het aan Michael “De Griek” en mij, om deze gouverneur te gaan vertellen dat de UN nu eigenlijk wat opheldering van hem wilde hebben en dat hij zaken moest gaan doen. Waarschijnlijk heeft hij al nattigheid gevoeld, want toen we gisteren bij hem op de stoep stonden, is hij via de achterdeur vertrokken en heeft hij ons laten weten om een afspraak te maken. Deze staat voor vandaag gepland, maar toen we op het afgesproken tijdstip arriveerden, wist de secretaris ons te vertellen dat hij bij de president op bezoek was. Of we misschien een nieuwe afspraak wilden maken. Uiteraard een nieuwe afspraak gemaakt en we gaan nu te pas en te onpas ff langs om te kijken of hij binnen is. De aanhouder wint.

Het laatste nieuws van het vliegveld in Khartoum is het gegeven dat ze nu van alle “binnenkomende” buitenlanders de laptops arresteren om te kijken of er geen pornografie opstaat. Tenminste, dat zeggen ze. De laptop kan de volgende dag weer opgehaald worden op het vliegveld. Wat er in de tussentijd met de laptop gebeurd weet niemand, maar er is al een journalist gearresteerd op verdenking van spionage, omdat hij foto’s met militairen op de laptop had staan. Wil iemand deze mensen vertellen dat de blote dames en heren hier gewoon (net als in de rest van de wereld) via internet te downloaden zijn ??

Alle sportspieren en betrokkenen, . . . het gaat nu lekker druk worden en ik kom nog lang niet thuis, . . . veel succes bij de organisaties voor de komende periode :badgrin:

Ik heb deze keer wat sfeerplaatjes, van collega’s, uit Juba en omgeving geplaatst, die ik tijdens mijn zoektocht op de computers ben tegengekomen.

Oh ja, woon je in de buurt van Dordrecht en is het huis, aan de binnenkant, toe aan een opknapbeurt, kijk dan eens op http://www.ronvanuden.nl
Mooie site Ron en nog bedankt voor het lekkers ! :lol:

• 05 September 2006 - 11:48

Dennis:

Hopen dat t snel gaat regenen! Kallum an doen!
    Groeten daar

• 05 September 2006 - 19:33

Astrid W.:

Regen? Ja Johan, dan had je niet naar Kenia op vakantie moeten gaan, maar even naar huis moeten komen!Genoeg regen gezien in augustus. Hou nog even vol daar, ondanks de hitte. Het volleybal was erg leuk, heerlijk weer (geen regen!)en uiteraard weer prima georganiseerd door de drie boys! Enne, bij een waarschuwing voor cobra's, denk jij gelijk aan je camera?? Take care!

• 05 September 2006 - 20:15

André W:

Hoi johan,

Ondanks een wat rommelige start vandaag in Scheveningen, was het een leuke dag met een sportieve atmosfeer. Verrassende winnaars en Rob Zijlstra voor het eerst in 6 jaar geen prijs, dat was effe balen!
    Achter de schermen moest er nogal wat 'bijgespijkerd' worden,maar daar hebben de deelnemers niets van gemerkt. Heel leuk dat je vanochtend hebt gebeld om te kijken of we niet te lang in het casino zijn gebleven! Toch een leuke winst geboekt bij ons bezoekje gisterenavond en na een pintje op tijd slapen. De zon kwam uiteindelijk rond 16.00 uur tevoorschijn , volgend jaar wat eerdere aanvragen deze lamp. Heel veel groeten en tot schrijfs! Dré

• 06 September 2006 - 07:51

Bouke:

Hey Johan,

ik volg al een tijdje jouw "belevenissen" in het afrikaanse. Bijzondere en leuke stukken proza en vooral bijzonder werk, met name voor een sportspier (maar ja,...every soldier a rifle man.....). Ik heb nog niets gelezen van een volleybaltoernooi voor jouw VN-vrienden......of is ie al geweest?
    Ook zonder jouw aanwezigheid is het NMK Beach weer goed verlopen! Jammer dat de opkomst steeds minder wordt, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met allerlei uitzendingen en missies.
    Nog veel sterkte de komende tijd en kijk uit voor die cobra's!!

• 06 September 2006 - 10:14

Jolanda Vanuit Juba:

En vannacht/ vanmorgen regende het!

• 06 September 2006 - 16:17

Henri:

Ha die Jo,

Vandaag bij de MIVD geweest en tekst en uitleg gekregen over de situatie insoedan en wie er nu eigenlijk tegen wie tekeer gaat en waarom. Allemaal best interessant en uiterst geheim natuurlijk. Goed om te lezen dat je daadwerkelijk zaken gaat doen die je ook tijdens onze opleiding gehad en ondervonden hebt. Zo'n gesprek voeren met zo'n generaal bd is natuurlijk altijd mooi!

Succes met alle slangen en ander gepeupel en hou je taai!!

Groeten Henri

• 06 September 2006 - 16:40

Lydia:

He zwagertje alles goed met je? Eindelijk hadden wij nu hier eens geen regen hopen dat het effe zo blijft een beetje nazomeren zou niet gek zijn. Kan mij voorstellen dat jij even verlangt naar wat regen maar wij effe niet nu!!!!
    Bedankt voor het maken van de reclame voor Ron!!
    Fijn dat het lekkers is aangekomen geniet ervan met zijn allen. Groetjes van ons allemaal.

• 07 September 2006 - 09:39

Maridi Dream Team:

Geld halen kan soms ook snel. Nadat de bank gisteren open was (weliswaar zo'n half uur te laat) had ik binnen drie kwartier (!!!) mijn geld. En dit keer in nieuwe biljetten.

• 07 September 2006 - 15:26

Henk:

Beste Johan,
    Woensdag weer begonnen in Amersfoort na een periode van vakantie, o.a. 2 weken Griekenland. Goede periode uitgekozen, heerlijk weer (35-40 graden) en geen regen, terwijl in Nederland een regenrecord is gebroken. Augustus bleek de natste maand ooit (sinds de metingen). Tijdens m'n vakantie je site niet meer bijgehouden, dus had ik nog wat lees- en kijkgenot voor de boeg. Fantastisch zoals je het allemaal beschrijft en van foto's voorziet. Gelukkig gaat alles goed met jullie. Houden zo!
    Vandaag OTCo-raad gehad (Nico zit op Kreta) en morgen weer een vergadering ihkv reorg.
    Volgende week dinsdag voorlopig de laatste reorgvergadering, waarna alles moet worden afgerond. Op 29 sept dient e.e.a. te worden aangeboden aan CLAS. Sportcommissie zit nog steeds stevig in het zadel.

Vriendelijke groeten,

Henk

• 10 September 2006 - 21:51

Jeroen:

Hi Jo!

Ben nu helemaal bij met je belevenissen, Josette nog meer.
    Heb me als vrijwilliger opgegeven voor UNMIS 3 dus kan alle tips en tools gebruiken de komende tijd!
    Ben benieuwd naar je G4 vorderingen en de generaal bd!
    Al wat snapshots van cobra's onderweg of bleek het 'loos'alarm?
    groeten uit een zonnig Epe.

• 12 September 2006 - 08:36

Stephanie:

Hee Ome Joh!
    Stuur de zon maar deze kant op hoor, hier mag t nog wel een paar graden warmer. Mich en Daan zitte nu lekker in Mallorca en ik maar naar school gaan:P.. ben best wel jaloers.. Nou nog even volhouden daar he.. binnekort ben je weer thuis:D liefs!