Laatste week !! - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu Laatste week !! - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu

Laatste week !!

Door: Johan in Soedan

16 Oktober 2006 | Soedan, Juba

Eindelijk weer een berichtje.

Sorry voor het uitblijven van een Nederlands berichtje, maar ik moest eerst even de teamsite-members de gelegenheid geven om hun Engelstalig berichtje te laten lezen.
Ik hoop dat ik het met de extra foto’s en het verhaaltje hieronder goed kan maken.

Nadat ik vorige week donderdag weer uit Nederland naar Khartoem was vertrokken, lijkt de tijd voorbijgevlogen. Na een klein bezoekje aan het zwembad op vrijdag, ben ik de zaterdag naar Juba doorgereisd voor de laatste week in Zuid Soedan. Daar aangekomen werd ik door iedereen verwelkomd en mocht ik direct aan de bak. De dag erop zal er namelijk een long range patrouille op pad gaan en de G4 ging met deze patrouille mee, oftewel . . . ik had mijn logistieke baantje weer terug voor de laatste week. Ondertussen was het mij ook duidelijk geworden, dat er een groot aantal collega’s met verlof waren en dat al het werk door ongeveer een derde van het personeelsbestand moest worden gedaan. Aanpoten dus voor iedereen, want de fysieke verificatie van de legereenheden was nog in volle gang.

Maandag 09 oktober
’s Morgens eerst wat administratieve zaken afgehandeld en ’s middags op “airportpatrol”.

Dinsdag 10 oktober
’s Morgens wederom “airportpatrol” en ’s middags alle meegenomen/overgebleven medicijnen afgegeven bij het plaatselijke kinderziekenhuis. Hier werd ik wel 20 keer bedankt door de medisch directeur, omdat ze een groot tekort hebben aan medicijnen.

Woensdag 11 oktober
Vandaag een kijkje genomen in het vluchtelingenkamp. Tijdens mijn verlofperiode heb ik zo’n 600 foto’s laten afdrukken en meegenomen naar Juba. Hieronder dus ook een groot aantal foto’s van de mensen uit het vluchtelingenkamp. Na enig speurwerk (ik leek wel de reporter uit het tv-programma “vermist”) heb ik toch een groot aantal foto’s aan betrokkenen kunnen geven. Toch heel leuk om te zien dat de mensen eerst een beetje onwennig naar een foto staren en daarna bijna helemaal gek worden als ze zichzelf herkennen. Het was ook de bedoeling om alle meegenomen schoolspullen en spelmaterialen aan de kinderen op het kamp uit te delen, maar de chaos tijdens het uitdelen werd zo groot, dat we besloten hadden om de spullen maar bij plaatselijk ingerichte politiepost af te geven, met het verzoek dit door te spelen naar de mensen van UNICEF, die er de laatste week een aantal schooltenten had neergezet. Op de terugweg naar Juba nog even een bezoekje gebracht aan een lokaal kerkje. ’s Avonds heerlijk gegeten bij OCHA, waar “toevallig” een pasta-avond werd gehouden.

Donderdag 12 oktober
Vandaag met een aantal collega’s vertrokken om een Trainingseenheid van de SAF in kaart te brengen. Toen wij rond 10.00 uur arriveerden in het Opleidingscentrum, stonden daar zo’n 300 mannen en vrouwen op ons te wachten. Een redelijke uitdaging, als je weet dat je van iedereen een compleet personeelsdossier moet maken en daarnaast ook nog een “pasfoto” in het bestand moet opslaan. Na zo’n 5 uurtje aanpoten konden we de computers afsluiten en even adem halen. Nadat we de gang van zaken even hadden geëvalueerd keerden we weer terug naar het hoofdkwartier, om deze bestanden naar het hogere niveau te sturen.

Vrijdag 13 oktober
Vandaag een speciale dag. Morgen (zaterdag) zouden we immers Zuid Soedan gaan verlaten. Eerder op de week had onze planner al een beetje geïnformeerd waar Jolanda en ikzelf nog wel een keertje naar toe wilden. Mede vanwege het feit dat ik nog een boel foto’s had van een school in Wonduraba EN ik ook nog een postzak vol met bellenblaas, frisbee’s, plakfiguurtjes, tennisballen, balpennen en notitieboekjes had, is de keuze dan ook op dit plaatsje gevallen. Tel daarbij ook nog even op dat de weg naar dit dorp redelijk avontuurlijk genoemd mag worden en dan is de keus snel gemaakt. Samen met Nicolae en Dapeng (foto’s zie vorige pagina) een heerlijke dag gehad, met veel goede herinneringen. Bij aankomst op de school werden we luid zingend opgevangen. Het weerzien met deze kids was toch wel speciaal, mede doordat deze kinderen ons nog wisten te herinneren. Zelfs Philip, de leraar op de school wist zich nog precies te herinneren wat we op ons vorig bezoek hadden gedaan (en zij hadden gezongen). Om de les niet verder te verstoren zijn we gewoon achterin de klas gaan zitten en nadat Philip maar weer een lied had ingezet, omdat de jeugd echt geen oog meer voor hem had, realiseerde ik me voor het eerst dat de missie eigenlijk bijna afgelopen is.
Dat moment zal ik nooit meer vergeten.
Nadat we met de hele school nog een paar groepsfoto’s hadden gemaakt en er demonstraties waren gegeven hoe je met een frisbee om moet gaan en hoe je kunt bellenblazen, zijn we een beetje met gemengde gevoelens aan de terugreis begonnen. Om het tijdens de terugreis een beetje gezellig te maken hebben we geprobeerd om onze kilozakken spekkies aan de mensen langs de weg uit te delen, maar het gros vond die felgekleurde katoensnoepjes te eng om aan te pakken. Misschien kwam dat trouwens ook door Dapeng, die tijdens het uitdelen wel heel agressief uit zijn ogen keek, omdat hij eigenlijk al die spekkies voor zichzelf wilde houden.
’s Avond zijn we nog even voor de laatste keer uit eten gegaan, waarna we met z’n allen naar Mango Camp zijn gegaan, waar we met de collega’s tot laat in de avond “end of mission” hebben gevierd.

Zaterdag 14 oktober
Vandaag de laatste dag in Juba. Na in de ochtendbriefing iedereen bedankt te hebben was de tijd gekomen om alle spullen in te pakken. Nog even met iedereen een praatje maken en ’s middags om 14.00 uur melden op het vliegveld om in te checken.
Het had weer niet veel gescheeld of we hadden nog wat nachtjes in Juba moeten blijven, omdat het inchecken voor 13.45 uur had moeten geschieden. Inmiddels waren er al een paar mensen van de reservelijst aangewezen die de lege plaatsen in het vliegtuig mochten opvullen. Gelukkig waren we bij iedereen op de luchthaven bekend, berucht en beroemd, dus onze plaatsen waren voor de zekerheid nog niet weg gegeven. Soms zit het mee ;-)
Bij aankomst in Khartoem werden we opgevangen door Co en Carel, die ons meenamen naar het Holland-huis, waar we werden onthaald door Edwin en het Maridi-Habibi-Team (Jeroen en Hein) die tevens voor ons een heerlijke welkomstmaaltijd hadden bereidt.

Zondag 15 oktober
Vandaag leken we op handtekeningenjagers. Op 3 verschillende locaties in Khartoem moesten we handtekeningen gaan verzamelen om zo in het bezit te komen van onze laatste bankcheque. Vraag niet hoe het kan, maar binnen drie uur hadden we alle vereiste handtekeningen en kan de financiële afdeling van de VN aan het werk om alles in orde te gaan maken. ’s Middags om drie uur hadden we als Nederlandse delegatie nog een gesprek met Jan Pronk, de speciale vertegenwoordiger van de VN in Soedan. Hier konden we lekker informeel aangeven hoe we de missie hadden ervaren en waar er nog knelpunten liggen voor de VN. Toch wel een lekker gevoel om ook op het hoogste niveau eens aan te kunnen geven hoe het er op de werkvloer echt aan toe gaat. Allemaal waren we namelijk toch wel van mening dat er in de bureaucratische lijn naar de leidinggevenden toch wel een het een en ander verbeterd kan worden. Teveel mensen willen zichzelf geen “brevet van onvermogen” geven en vertellen/rapporteren daarom maar naar hun leidinggevenden dat er geen bijzonderheden zijn en alles in de hand is. Jammer dat “de juiste man op de juiste plaats” nog niet helemaal in de VN is doorgedrongen. Gelukkig heeft dhr Pronk dit probleem ook onderkend en hoopt hij dat de huidige situatie in de toekomst voorkomen kan worden.
We zullen het wel horen van batch UNMIS III.

Tot zover deze korte weergave en uiteraard nog de gelukwensen aan Lyd en Ron (trouwdag) en Hanneke (verjaardag).

Voor de geinteresseerden: Aankomst a.s. zondag, 22 oktober, op Schiphol, staat gepland op 05.45 uur.

Tot gauw !!!!

• 16 Oktober 2006 - 08:49

Robert (buurman):

Beste Johan,
    succes met de laatste loodjes en hopelijk gaat het allemaal wat makkelijker als de start. Het is mooi te lezen en te zien wat je deze week gedaan hebt en dat alles door wat je hebt bereikt het afgelopen half jaar. Overigens wen niet te veel aan het buiten zwembad. Het was vannacht 4 graden. En dan moet je nagaan dat gisteren Ank nog met blote benen in de koi-vijver zat. (Gekie) Het is jammer dat wij bij jouw thuiskomst na de end-of-mission er niet zijn. Jij kunt dan ook niet worden verwelkomt door onze nieuwste gezinlid (Sil). Sterkte nog de komende dagen en totziens (ECHT).
    Robert (buurman)

• 16 Oktober 2006 - 09:18

Henk Rikken:

Fijn dat je weer terug bent.
    Lekker genieten van je vakantie.
    Wij zien elkaar weer over ruim halfjaar want ik vertrek morgen (dinsdag) om 10.00 vanuit Eindhoven naar Bosnie, Banje Luka.

• 16 Oktober 2006 - 10:00

Ine:

Hoi Johan,
    Het zit er dus bijna op, succes met afscheid nemen daar en alles wat er te regelen valt. Je verhalen en foto's op deze site waren zeker de moeite waard, bedankt hoor! groetjes en tot gauw

• 16 Oktober 2006 - 17:41

Ab Agterbos:

Johan, klasse zoals jij humanitair bezig bent, is het niet voor de VN dan wel voor de bevolking en de kinderen in het bijzonder! Geniet nog van je laatste week en uiteraard een veilige thuiskomst gewenst. Doe Hein de groeten en tot binnenkort. All the best, Ab.

• 16 Oktober 2006 - 18:00

Michelle:

Hoi oompie.
    Alweer de laatste daagies voor jouw daar in dat warme land :) Ben blij dat je weer terug komt hoor en dat ze je er niet hebben gehouden ;) Zal wel alle spannende verhalen missen die je op deze site schreef. Vond het erg leuk om te lezen elke keer weer een avontuur! Heel herkenbaar wat je teammembers over je hebben geschreven over je humor enz, leuke herinnering. Nou een goede vlucht en tot snel!!!
    Doeidoei xxx Mich.

• 16 Oktober 2006 - 18:58

Hans Van Leeuwen:

Johan om je laatste week nog met zoveel dankbaar werk bezig te zijn ...fantastisch! En dan nog acteren als sportinstructeur en Sinterklaas om de kinderen daar gelukkig te maken met foto's, speelgoed en een "training" bellen blazen. Doe de groeten aan Hein en ga er thuis maar eens goed van genieten,
    see you, Hans

• 16 Oktober 2006 - 19:59

André W:

Hoi Johan,

Goed om te zien dat je het einde van de missie zo duidelijk ervaart, want je bent bijna eenzaam zittend op het bankje!
    Leuk om te zien dat je een ambassadeur van onze LO/Sportorganisatie bent en nog wat instructies met een frisbee gegeven hebt.
    Hopelijk nog tijd om in je laatste week nog wat te genieten ouwe reus en dan....... lekker naar huis en haard! Save return home and cu soon.

• 16 Oktober 2006 - 21:19

Harry De Meijer:

Een tijdje geleden dat ik bij je op site gekeken heb. Het zit er ineens weer op daar. Geweldig om te lezen dat je binnenkort weer in het kille Nederland bent.
    Nog een goede thuisreis en ik hoop je binnekort weer te zien.

• 17 Oktober 2006 - 21:56

Henri Van Der Linde:

Ha Johan,

Gaaf om te lezen hoe je de laatste dagen van je missie extra kleur hebt gegeven. Juist door dit soort kleine dingetjes te doen, geef je je toch al geslaagde missie nog meer inhoud!

Morgen ga ik de eerste batch van UNMIS-2 uitzwaaien op Schiphol. Ik hoop dat zij net zo'n mooie tijd als jij tegemoet gaan en dat we samen deze missie op de kaart zetten en dat de mensen in Soedan zich zullen blijven herinneren dat we geweest zijn.

Doe Hein en de anderen de groeten van mij en wellicht zien of spreken we elkaar nog als jullie terug zijn in Nederland. Wij gaan zoals het er nu naar uitziet omstreeks 16 december!

Groetjes van Henri

• 18 Oktober 2006 - 07:12

Jelle - At -S.:

Beste Johan - Ik wilde een ieder(UNMIS I een goede thuiskomst toewensen - incl de afkickmomenten die zeker komen gaan - lekker vacantie vieren en heel langzaam de boel weer opstarten. Enjoy the moments.

• 18 Oktober 2006 - 18:44

Rob:

Ha die Bou,
    Bedankt voor alle verhalen en foto's.
    We wensen je een prettige thuisreis en een ongestoorde gewenningsperiode met Ank:-)Groeten, "de Zijltjes".

• 18 Oktober 2006 - 19:15

Lyd:

He Jo
    Fijn dat het er bijna op zit, dat je maar een goede vlucht mag hebben en laat alles lekker bezinken als je weer thuis bent. Er zullen heel wat bekkies in jou geheugen gegrifd zijn denk ik zo fijn dat ook zij van jou big smile hebben mogen genieten!!!
    Leuk zoals je teammembers jou beschrijven dat is ook de Jo die wij kennen.
    Wel thuis en voor Ank rustig aan hij is bijna thuis hoor!!!!!!!!!
    Lfs en tot snel

• 18 Oktober 2006 - 23:08

Kay:

Jo jo,
    een goede laatste week en behouden vlucht naar nederland. Lekker weer thuis bij het gezin. Ik had zeker zondagmorgen op schiphol gestaan, maar wij gaan een paar dagen naar Oostenrijk. Je hebt nuttig werk gedaan samen met het aangename, vakantie samen met Ank. Ik vond het leerzaam en interessant om alles te volgen via de site. Geniet van de eerste weken thuis. Wij gaan elkaar weer zien. Je bent, niet alleen jij, weer een levenservaring rijker. Dat neemt niemand je meer af. Je kunt terugkijken op een geslaagde missie zoals jij, ank, berry en daan die hebben beleefd. Het is goed voor nu en later dat Ank er is geweest, dat praat een stuk makkelijker als je erop terugkijkt.

Met vriendelijke groet

Abdominal

• 19 Oktober 2006 - 07:08

Karin Mol:

Koop je deze verdiende laatste vakantiedagen in Soedan niet heel Omdurman leeg? ;)
    Goede vlucht met z'n allen.
    Groetjes en tot zondag!
    (Ik vind het wel leuk spannend, jij ook Ank?)

• 19 Oktober 2006 - 16:19

Bennie (romade):

Hoi Johan hoe is het.
    Je zult wel blij zijn dat je weer richting Nederland komt of niet.
    Het is toch een heel ander cultuur maar des al niet te min je moet er zijn geweest om dat te kunnen beoordelen.
    Hoop toch dat er gauw een familiedag komt kunnen we bij kletsen.
    Jullie allen daar een goede vlucht en tot ziens.

Groetjes Bennie