G4 - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu G4 - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu

G4

Door: Johan in Soedan

02 September 2006 | Soedan, Juba

Tijdens de vakantie is er hier op de teamsite toch wel het een en ander gebeurd op personeelsgebied. In totaal zijn er 10 mensen overgeplaatst en zijn er hiervoor 2 man teruggekomen. Eindelijk een beetje ruimte ;-) Inmiddels zijn er ook 6 man op een 10-daagse patrouille naar de grens met Uganda. De achterblijvers hoeven zich in ieder geval niet te vervelen. Zeker nu de standaard patrouilles gewoon blijven doorgaan en ik er gewoon een baantje bij krijg. Inderdaad, . . . . iemand heeft het lef gehad om mij te vertellen dat ik vanaf 30 augustus de G4 functie diende te vervullen, hetgeen een beetje betekend dat je verantwoordelijk bent voor al het materiaal dat er in Juba, op de teamsite, rondslingert.
Bij het overnemen van het materiaal, bleek tijdens de telling al snel dat er een groot aantal zaken nooit waren geregistreerd. Zoals verwacht weet iedereen wel dat we spullen hebben, maar waar hebben ze dat nu ook al weer voor het laatst gezien ?? De speurtocht in Juba kan beginnen. De volgende dag ontving ik zelfs een mail vanuit Khartoum, waarin men verzocht om een compleet inventarissysteem op te gaan zetten. Op zich wel weer een leuke uitdaging om dit systeem in de PC te maken, dus ben ik gisteren de hele dag bezig geweest om alle materialen op de foto vast te leggen. Het is de bedoeling dat deze foto’s dan ook weer verwerkt gaan worden in de database, zodat straks iedereen weet over welke materialen we nu precies praten (niet iedereen is de engelse taal machtig). Voor de klus heb ik drie weken de tijd, hetgeen mooi uitkomt, want het is de bedoeling dat ik aan het einde van deze maand nog een paar daagjes verlof opneem naar huis. Maar voorlopig eerst maar een systeem op poten zetten, waar straks iedereen mee aan het werk kan (en wil).

Inmiddels heb ik er hier al weer twee beurtjes onder de mango-tree opzitten. Deze mango-tree staat op Juba International Airport in de tuin van de VIP-Lounge. Tijdens de airport-patrols heb ik hier mijn vaste stekje gevonden, vanwaar ik het vliegverkeer feilloos kan overzien. Vanmorgen schoof er zelfs een VIP naast mijn plastic stoeltje aan om een praatje te maken wat ik nu eigenlijk allemaal deed en of ik vooruitgang zag in Juba. Tijdens ons gesprekje zag ik wel dat er ondertussen een heleboel mensen om ons heen hadden verzameld (gewapend) en toen ik hem vroeg of dit allemaal voor hem was, bleek hij de vice-president van Zuid-Soedan te zijn. Gelukkig had ik die morgen heel enthousiast verteld dat ik echt wel de indruk heb dat Juba en zijn omgeving inderdaad positief aan het veranderen is, dus misschien heb ik zijn dag een beetje goedgemaakt. Van je vrienden moet je het hebben . . . . toch ??? ;-)

Helaas is er ook iets minder positief nieuws te melden.
Onze “waakhond” Rataplan is even door een aantal bevriende honden uit de buurt verteld dat hij eigenlijk helemaal niets te vertellen heeft. Het blijkt dat ze hem met zijn vijven goed te grazen hebben genomen en inmiddels is hij er nu ook achter dat die grote dingen met wielen (auto’s) behoorlijk pijn kunnen doen als je niet op tijd wegspringt. Deze conclusie trek ik uit het feit dat hij nu toch wel heel erg met zijn achterpoot loopt te trekken. Kortom, hij heeft het significant niet naar zijn zin en de enige vrienden die hij nu nog heeft zijn de 479 vliegen die continue rond hem heen hangen.

Vanaf 1 september hebben we afgesproken om aan het thuisfront door te geven dat de post voor de eerste 5 militairen (batch 1), geplaatst in Maridi en Juba, niet meer naar Napo 17 gestuurd moet worden, maar naar Napo 625. De reden is dat het ongeveer 6 weken duurt, voordat we de post ontvangen en met een beetje rekenwerk zitten we over 6 weken in Khartoum om “uit te checken”.
Als men nu nog post wilt versturen, dan graag NAPO 625 vermelden. Dit geldt in ieder geval voor de eerste lichting ( Co, Jolanda, Jeroen, Hein en mijzelf) !!!!!
De afgelopen week was ik in ieder geval de gelukkige om nog een grote doos te mogen ontvangen met allerlei pakketjes vanuit Nederland (o.a. frisbee’s, (veel) snoepgoed, sudoku-boekjes, koffie, cup-a-soup, cornflakes en nog meer brieven voor Fatama Mara). Mensen, allemaal bedankt, het blijkt dat pakjesavond niet leeftijdsgebonden is, want het is toch telkens stiekem een beetje spannend.

Ondertussen heb ik begrepen dat de meiden van Jong Oranje Volleybal het Europees Kampioenschap in Frankrijk hebben afgesloten zonder medaille. Jammer, nu nog harder gaan trainen en volgend jaar nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Aanstaande dinsdag zijn de nationale militaire kampioenschappen beachvolleybal. Als het aan mij ligt wil ik wel ruilen met de weersomstandigheden. Hier is het nu ongelooflijk warm en wij kunnen hier eigenlijk wel een buitje en wat koud weer gebruiken. De verwachting is dat het hier nog benauwder gaat worden, dus we kunnen onze lol op. In ieder geval hoop ik dat de deelnemers er dinsdag weer een supertoernooi van gaan maken. Bart, André en Gregory . . veel succes met de organisatie.

Ook zijn de “oudjes” weer veilig teruggekeerd vanuit Amerika. Een kleine selectie (resized) foto’s mag gestuurd worden naar bouman@un.org ;-)

Groeten vanuit Juba

• 02 September 2006 - 07:47

Dennis:

Weet je zeker dat ze G4 bedoelen in plaats van S5?

• 02 September 2006 - 15:44

Hans V.:

Johan, ik geloof dat je nu eindelijk jouw intendance opleiding kunt gaan gebruiken. Dat wordt dus tellen geblazen. Overigens jullie slaapkamer mag wel iets beter worden opgeruimd.

Groetjes, ook namens Coby

• 02 September 2006 - 23:30

Arina Van Der Hammen:

Het is wel lang geleden dat ik heb gemaild,sorry hoor. Ik lees wel alle mails van jou hoor Johan en nogmaals bedankt daarvoor. Ik zie gelukkig ook nog een foto van Co. Het zijn de laatste weken hé voor jullie. Succes en sterkte hoor en de groetjes weer en p.s. de vorige foto's waren prachtig.
    Groetjes weer.

• 03 September 2006 - 10:16

Harry De Meijer:

Dag Johan Je ziet wel ook tijdens jouw vakantie worden er dingen veranderd. Je ziet er voldaan uit, waarschijnlijk ben je erg blij met je extra baantje. Ze weten inderdaad heel goed wie ze daarvoor moeten hebben. Kwaliteit komt altijd weer bovendrijven. Blijf vooral deze stukjes schrijven

• 03 September 2006 - 12:54

Nico Den Hollander:

het is daar wel warm zoals zegt, maar wij hebben het hier ook warm gehad. Het is nu hartstikke nat groetjes.

• 03 September 2006 - 12:55

Theo Vlaar:

Kan mij zo helemaal voorstellen hoe het er aan toe gaat. Sterkte en tot skypes..

• 03 September 2006 - 18:14

Meine:

Heee ouwe Interdancer hebben ze jou dan toch gestrikt voor je vroegere job. Als sergeant-majoor had je ooit vroeger een mob functie als S4 toeg, weet je nog.Mooi meegenomen die "now how" van vroeger. Jo veel plezier met je telling en opzetten van je database, dat is jou wel toe vertrouwd.
    Groetjes "de scheids"

• 03 September 2006 - 18:51

André W:

Hoi Johan,

Kun jij al je kwaliteiten weer (laten) benutten door de organisatie! Betekent dat je al het andere even niet hoeft te doen, anders wordt het nog aanpoten ouwe reus!
    Het weer ziet er voor aanstaande dinsdag prima uit 23 graden met een leuk windje, dat wordt dus weer het schedeldak insmeren. Maandagavond alvast Scheveningen verkennen en daar pitten!
    Verslag volgt uiteraard later en ik zal Bart in het casino in de gaten houden!
    Tot schrijfs logistiek dier.....

• 04 September 2006 - 23:03

Henri:

Ha die Jo,

Goed om te horen dat je weer heelhuids op de teamsite aangekomen bent! Dat je direct met materiaalmeuk geconfronteerd wordt, is iets minder maar ja iedereen heeft recht op ontberingen. Wij gaan morgen met de UNMIS-2 batch gezellig een dagje Engelse intake-gesprekken voeren en woensdag naar de MIVD in Den Haag. Het begint langzaam weer een beetje te leven allemaal!

Hou je taai vriend, groeten Henri.

P.s. Ik mag nog wel ff meehelpen de Survivalrun en het Parcours Militair organiseren, gaaf hè!!!!