Nieuwe uitdaging . . . . - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu Nieuwe uitdaging . . . . - Reisverslag uit Juba, Soedan van johaninsoedan - WaarBenJij.nu

Nieuwe uitdaging . . . .

Door: Johan in Soedan

Blijf op de hoogte en volg

16 September 2006 | Soedan, Juba

Woensdagmiddag, 13 september, 16.00 uur.
Ring, ring . . . . de telefoon gaat.
“Hallo Johan, kan je even naar het bureau van de sectorcommandant komen?” Voor de deur word ik opgevangen door een collega van het regionaal hoofdkwartier. Of ik even mee wilde lopen naar de koffieshop op het kamp. “Hoezo, wat is er aan de hand?” Nadat we plaats hadden genomen begon hij zijn verhaal. “Er is binnenkort een “International Day of Peace”. Om een of andere reden is Juba als centraal punt voor deze dag uitgekozen. Verschillende ministers en buitenlandse gasten worden verwacht en de Vice President van Zuid Soedan en Jan Pronk hebben spreektijd gevraagd. Vorig jaar kwamen er rond de 3000 mensen op af. Dit jaar was er een bureau aangewezen om dit feestje voor te bereiden en te organiseren. Er was die middag een vergadering geweest met het organisatiecomité en daar had niemand een goed gevoel van overgehouden. Iedereen probeert de zaken naar elkaar af te schuiven en niemand heeft het overzicht. Nu hebben we gehoord dat jij ervaring hebt in het organiseren van evenementen (Jolanda bedankt). Er was al op het hoogste niveau toestemming gegeven dat ik die dag ga oppakken en er een happening van mag maken. Of ik er zelf ook wel zin in had? Oh ja, zeker niet onbelangrijk, het is over 8 dagen. Succes. Ehhh wil je misschien koffie ??” Daarna was het even stil. Inmiddels hadden zich er ook al een aantal mensen rond ons heen verzameld, die allemaal vragend mijn kant opkeken. Doetie het of doetie het niet? Het bleken de mensen te zijn die deel uitmaken van de aanstaande organisatie. “Maar die bewuste donderdag vlieg ik naar Khartoum voor mijn verlofperiode?” “Oeps, dat is voor latere zorg, maar kan je nu een vergadering plannen, zodat deze mensen naar huis kunnen?” De nood was dus echt hoog. Oké, vrijdagochtend een vergadering op de locatie waar het evenement staat gepland, nl het voetbalstadion van Juba.
De donderdag gebruikt om alle informatie te verzamelen en alvast wat personen uit te horen wat er allemaal wel of niet geregeld is. Deze gegevens allemaal verwerkt en we hebben nu een actiepuntenlijstje met 122 items om te behandelen. Vrijdagochtend dus iedereen ontmoet op het voetbalveld en na een korte uitleg de taken verdeeld. Voor sommigen wel even schrikken, maar daar komen ze na het weekend ook wel weer overheen. In ieder geval kan iedereen aan de slag en heb ik even de handen vrij om mijn G4-taken over te geven. Tenslotte is er een redelijk goed begin met een database gemaakt en nu gaat het er vooral om de gegevens in te vullen. Ook is er een collega weer bereid gevonden om zich verder te bekommeren over de auto’s, dus ook daar heb ik geen bemoeienis meer mee. De rest van de week lekker voorbereiden op het evenement en de komende verlofperiode. Zaterdag stond ik nog gepland voor een helikopterpatrouille, maar omdat er nog één handtekening op het vliegmanifest ontbreekt, gaat de hele patrouille niet door. Jammer, het was misschien wel mijn laatste patrouille geweest. Nu is het nog afwachten of ik na de vakantie nog wel op pad kan. Na terugkeer van verlof zit ik nog een kleine week in Juba en daarna alweer uitboeken in Khartoum. Voorlopig eerst nog zondag een klein feestje. Dan verzamelen we met iedereen van de teamsite (34 man) in de Mango Tree, een plaatselijke kroeg, voor de “medalparade”, oftewel het overhandigen van de herinneringsmedaille namens de VN, voor de missie in Soedan. Kunnen we eindelijk eens een groepsfoto maken.

Trouwens, sinds deze week is het officieel vastgesteld dat er in Juba vogelgriep is. Het grote probleem is nu de aanpak, want hier hebben ze geen kippenfarms die je gewoon ff kan gaan ruimen, maar hier lopen de kippen en eenden dus gewoon door het hele dorp heen. De oplossing voor dit probleem?? Niets doen en hopen dat het vanzelf overgaat. Oh ja, het advies voor iedereen: als we kip eten, overtuig jezelf dan dat het vlees goed gaar is.

Een ander probleem waar we deze week mee te maken hadden betrof een hoofdzaak. Onze lokale kapper lag ergens op bed met malaria en het ziet er niet naar uit dat er voorlopig in vervanging wordt voorzien. Co en ik de stoute schoenen aangetrokken en we hebben ons heerlijk kunnen uitleven op elkaars hoofd. Inmiddels hebben we nu ook een aantal collega’s als klant.

Bart, André en alle anderen, komende week veel succes met de organisatie van de Internationale Survivalrun in Assen/Bankenbosch.

Iedereen de groeten en geniet nog even van het lekkere weer ;-)

  • 16 September 2006 - 13:14

    Dennis:

    kwam zeker ff rauw op je dak? nou ja,.... de plaatjes zijn in ieder geval weer mooi!

    hou je taai!

  • 16 September 2006 - 13:57

    Jolanda Vanuit Juba:

    Niks te danken, heel graag gedaan (gna gna)!

  • 16 September 2006 - 18:17

    Hetty & Frits:

    Hééééééé buurman
    Nog effe en je bent weer thuis. Misschien eerder maar dan op verlof. Ik heb jouw prestaties gezien als kapper en heb besloten toch bij Hetty te blijven. Doe ze daar de box op, hou je taai en denk aan die aardige buurtjes. Ik moet zeggen dat het mij moeite heeft gekost om niet in de vijver te vissen. Tsjonge, tsjonge zijn die groot geworden.
    Wij hopen je ergens 24 of 25 september te zien.
    Groetjes

    Hetty en Frits

  • 16 September 2006 - 19:22

    Bart:

    He Jo,
    Zo'n organisatie is toch een makkie voor jou. fff de aktiepunten oplijnen en dan aan het werk kolfje naar je hand.
    Het einde van de uitzending komt nu toch echt in zicht kun je weer luisteren naar de apen van de dierentuin in Amersfoort

    groeten Bart

  • 17 September 2006 - 18:22

    André W:

    Hoi Johannes,

    Ze weten je ook wel te vinden he ouwe reus, misschien een beetje low profile moeten houden in het recente verleden....?
    Je kunt volgens mij ook aardig delegeren, dus leef je uit en geniet nog even van de 'macht' die je daar hebt, over een paar weken moet je gewoon weer naar anderen luisteren......
    Een leuke uitdaging ben jij nog niet uit de weg gegaan, nu ook maar niet doen, van verveling is in ieder geval geen sprake! By the way, van bart en mij mag je een heel lang verlof hebben na zo'n zware klus, dus houd nog even vol!!!
    Suc6 en tot gauw Jo
    Dré

  • 18 September 2006 - 07:37

    Ankeline:

    He Bart en Andre,
    Dat aanbod staat, daar ga ik denk ik maar eens goed gebruik (misbruik) van maken!

    Groetjes Ank

  • 19 September 2006 - 07:18

    Ron:

    Hallo Johan,

    Van kapper Henk in Amersfoort hoorde ik dat hij het absoluut niet eens was met de valse concurrentie in Soedan. Liever kwam hij zelf langs om te knippen. Ik heb hem gezegd dat jij op de kazerne een concurrent van hem zou worden: Je knipt immers precies hetzelfde!

    Sterkte nog die laatste periode.




  • 19 September 2006 - 19:20

    Hans:

    Johan

    Met veel plezier lees ik iedere keer je weblogs.
    Fijn te zien dat alles daar allemaal toch zo goed gaat.
    Prachtige foto's trouwens. Geven een leuk idee van het leven daar. (Deels ook herkenbaar nav mijn eigen un-missie elders).
    Succes met de hotemetoten en nog even veilig volhouden daar.
    Groetjes
    Hans
    (www.vredesmissie.tk)
    (hans_tuzla@hotmail.com)

  • 21 September 2006 - 08:18

    Dennis:

    Goede en veilige reis gewenst ouwe!

  • 21 September 2006 - 17:39

    Corrie:

    haai lekker ding,
    hahahaha hier een bericht van je nicht, dat is een tijd geleden...ik hoorde van je ouders dat je in juba zat,en dat je een eigen site had, ik denk moet ik toch even een berichtje achter laten. Ik heb je foto boek zitten kijken en vond het heel leuk om jou en ankelien weer is te zien.. En vol bewondering de rest van je fotoboek.. Me moeder is ook heel benieuwd en gaat het weekend als ze hier is je site bekijken :)Echt heel leuk om jou,je collega's aan het werk te zien. Nou johan ik weet niet precies wanneer je terug komt oktober/november? maar ik blijf het volgen,nou de groetjes...en ook aanjou ankelien, veel plezier en veiligheid toegewenst...

    Corrie,( en ook van tante lijnie, andre en melissa natuurlijk)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mijn dagboek als Military Observer tijdens de "United Nations Mission In Sudan (UNMIS)".

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 487353

Voorgaande reizen:

22 April 2006 - 22 Oktober 2006

UN Mission In Sudan

Landen bezocht: